dijous, 19 de juliol del 2012

Scratch: Programació informàtica al servei de l'educació


Scratch és un llenguatge de programació senzill i directe però potent desenvolupat al 2006 per el MIT però que darrerament està agafant molt de renom en l'àmbit educatiu. I és que va ser creat amb l'objectiu de no només apropar la programació a alumnes a partir dels 8 anys (segons la pròpia web), sinó també per desenvolupar la capacitat lògica de l'usuari.

Ja d'entrada, l'aspecte gràfic del programa es vistós i ple de colors per a classificar cadascun de les diferents variables, accions i connectors lògics necessaris per a programar d'una manera simple i efectiva. Amb la combinació d'aquests elements, amb variables, imatges i sons completament personalitzables per l'usuari és poden crear tot tipus de programes i jocs tant a nivell lúdic com educatiu on l'únic límit és la creativitat. I és en aquest últim àmbit on el programa mostra tot el seu potencial.



Com diu Jon Bustillos, formador de formadors que porta treballant amb Scratch els darrers anys (podeu veure un petit resum del seu taller d'iniciacióal programa dins les jornades Aulablog 2011, al webcast de formació de leer.es), l'objectiu d'utilitzar Scratch a nivell educatiu no és la creació d'un programa sinó el propi procés d'aprenentatge que duu a terme l'alumne durant la programació. Si un alumne desitja que el protagonista del seu programa es mogui no hauria de preguntar al professor com ho pot fer, sinó que a través del sistema de Scratch el mateix alumne pot trobar la solució aplicant i desenvolupant tant el seu pensament lògic com mitjançant el senzill binomi prova-error.

Scratch potencia, a més a més, el aspecte de comunitat entre els seus usuaris, ja sigui virtual (a la pròpia web trobareu infinitat de programes i jocs dels usuaris) com física, amb l'organització de trobades com les ScratchDay.

I per últim, no em puc estar de compartir un mini-joc  molt senzillet, seguint la idea proposada en el taller de Jon Bustillos, i fet en no més de 40 minuts a mesura que s'aprenia el funcionament d'aquesta gran idea que és Scratch.


(L'objectiu és colpejar 10 vegades a la bruixa amb la màgia del mag Merlí. Les fletxes orienten la bola màgica i la tecla espai la dispara. A jugar!)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada