dimarts, 6 de març del 2012

Què s'ha d'ensenyar a les escoles del segle XXI? (II)


1- Pensament crític i alumne de per vida

Qui més qui menys té o ha tingut relació amb nens i nenes en el seu període d'iniciació de descoberta del món de manera activa on la seva principal eina per adquirir informació, i que no dubten a fer servir despietadament, són les paraules "I per què?", sobretot desprès d'una explicació que els hi donem sigui quin sigui el tema tractat. I com bonament pots respons i ells contraataquen - "I per què?" - en una espiral interrogativa que sol acabar quan desapareix la paciència del interlocutor. És complicat trobar situacions anàlogues entre adults. En el millor dels casos, quan un "per que...?" irromp a la nostra ment l'aparquem per buscar-ne la resposta més tard, en la nostra intimitat. Però més habitualment s'ignoren aquestes preguntes: quan algú ens explica quelcom, ho acceptem sense dubtar. Si tothom creu que l'explicació és X, no ens parem a pensar que hi han altres opcions. L'escola i els instituts han de vetllar per a que tant la curiositat i com el pensament crític innats dels infants no desaparegui. Des de el món educatiu cal potenciar aquesta observació crítica del món així com permetre que els infants no perdin la seva curiositat per aprendre més i més sobre el que els envolta. Inclòs quan l'educació obligatòria s'acaba. Cal fomentar la idea de l' "alumne de per vida"; de ser prou humil per entendre que no ho sabem tot i per tal de sempre aprendre, de sempre millorar i per sempre seguir endavant.


2- Llegir, escriure, escoltar i parlar 

Parlar, escoltar, llegir i escriure són competències tan bàsiques que sovint sembla que les donem per conegudes quan realment és preocupant la quantitat d'errors cometem, o dels quals som víctimes, sense adonar-nos. I no em refereixo a un nivell de correcció gramatical o ortogràfica, que per descomptat també s'ha d'ensenyar des de l'educació (i aprofito per demanar disculpes per qualsevol errada o falta ortogràfica que pugui cometre en aquests blog). Quan parlem de llegir, escriure, escoltar o parlar correctament ens acabem referint a pensar correctament. Quan escoltem o llegim hem de fer-ho de manera activa, ja sigui una novel·la, unes notícies o en un debat. No només hem de sentir sons o escoltar paraules: hem d'entendre el que ens està arribant. Sovint senzillament a l'hora de resoldre un problema matemàtic, ens encallem més en entendre que ens estan demanant i no en el procediment numèric; "jo això ho sé fer, però no entenc que em demanem...". I a la hora d'escriure o parlar es fa més palesa la necessitat de reforçar aquestes competències comunicatives. Encenent el televisor durant la gran majoria de franges horàries ens podem trobar un cúmul de discursos desestructurats plens de fal·làcies de tots els tipus possibles i d'arguments buits que són variacions del "això és així perquè si". Des de l'àmbit educatiu cal potenciar l'estructuració mental de conceptes i arguments dels estudiants per tal de que puguin transmetre i rebre'n de nous d'una manera clara, entenedora i lògica.


Què s'ha d'ensenyar a les escoles del segle XXI? (I)
Què s'ha d'ensenyar a les escoles del segle XXI? (III)
Què s'ha d'ensenyar a les escoles del segle XXI? (IV)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada