dilluns, 12 de març del 2012

Què s'ha d'ensenyar a les escoles del segle XXI? (IV)


5- Ser emprenedor 

Primer de tot, amb "ser emprenedor" no em refereixo a que s'ha d'educar a futurs empresaris ni que cada infant hagi de crear una empresa; ni em refereixo a que la finalitat dels coneixements, habilitats i competències que es transmeten des de l'educació hagi de ser aplicar-les a favor d'un benefici econòmic. Ser emprenedor és una actitud, un hàbit. És una manera de ser que engloba en certa mesura els punts anteriors: el pensament crític, la intel·ligència emocional, la creativitat... Ser emprenedor és perdre la por al canvi, però sobretot és valentia per assumir riscos, atrevir-se a equivocar-se. Edison va dir, en referència al nombrós nombre d'experiments fallits mentre desenvolupava la bombeta: "Jo no he fracassat 1000 vegades; he trobat 1000 maneres de com una bombeta no funciona". Com a individu, ser emprenedor és ser crític amb el món, perseverància i esforç, és buscar problemes existents per tal de trobar solucions creatives i eficients; com a societat, ser emprenedor implica creixement, millora, desenvolupament, canvi i evolució.

6- Ser apassionat

I per últim i més vital, cal que els alumnes aprenguin a viure apassionadament. A gaudir de la vida i de la feina, treball, activitats que portin a terme en ella doncs la finalitat de la vida ha de ser gaudir-la al màxim. S'ha d'eradicar de la societat les frases com "tinc la sort de treballar en el que m'agrada". Aquesta sort no existeix. Hem d'arribar a una societat on cada individu pugui dir: "he triat treballar en allò que m'agrada, en allò que m'apassiona". És utòpic, clar, però cap aquí es on ens em d'encaminar. Potser aquest és el punt més complicat de treballar des de les escoles, però tot i així tenim eines per fer-ho, sent la primera l'exemple del professor. Si pensem quin és aquell professor o mestre el qual més ens ha influenciat, probablement és aquell professor que "vivia" les classes, que s'apassionava amb el que feia. La passió, l'actitud, ho és tot. I és per aquest motiu, per tal de permetre que els alumnes facin allò que els apassiona, que s'ha de canviar dràsticament el model educatiu. No pot ser que es margini a tots aquells alumnes que no els hi agrada, que no els hi apassionen les matemàtiques o les llengües i per tant treuen baixes qualificacions. Les persones som extremadament diferents, tenim intel·ligències diferents, ens apassionen diferents coses. Fer flexible l'educació de tal manera que tots els alumnes trobin resposta a les seves passions i talents és el repte més important al qual s'enfronta la societat educativa del segle XXI.




Què s'ha d'ensenyar a les escoles del segle XXI? (I)
Què s'ha d'ensenyar a les escoles del segle XXI? (II)
Què s'ha d'ensenyar a les escoles del segle XXI? (III)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada